ENDOCRINOLOGIE

Endocrinologie

Endocrinologia este specialitatea medicală care urmărește profilaxia, diagnosticul și tratamentul afecțiunilor glandelor endocrine, respectiv: tiroida și paratiroidele, hipofiza, glandele suprarenale, glandele sexuale. Prin intermediul hormonilor eliberați, sistemul endocrin este responsabil de funcții importante ale organismului cum ar fi: creșterea și dezvoltarea, reglarea metabolismului și menținerea homeostaziei, reproducere și diferențiere sexuală

Principalele afecțiuni abordate în cadrul unei examinări endocrinologice sunt:
1. Afecțiuni ale glandei tiroide: noduli tiroidieni, gușa multinodulară, tiroidita cronică autoimună Hashimoto, boala Basedow-Graves, cancerele tiroidiene.
2. Afecțiuni ale glandelor paratiroide: hiperparatiroidismul primar, leziuni benigne sau maligne ale glandelor paratiroide.
3. Afecțiuni ale glandelor suprarenale: tumori benigne sau maligne, hiperplazii, insuficiențe suprarenaliene.
4. Afecțiuni ale glandelor sexuale: sindromul ovarelor polichistice, tulburări ale ciclului menstrual, infertilitatea, disfuncția erectilă, ginecomastia.
5. Afecțiuni datorate menopauzei.
6. Tulburări de comportament alimentar: obezitatea, bulimia, anorexia.

Consultația de endocrinologie

În timpul consultației de endocrinologie se evaluează manifestările excesului sau, după caz, a deficitului hormonal existent și se efectuează un examen obiectiv general și local prin palparea și examinarea glandei tiroide.

Ecografia tiroidiană este o metodă de diagnostic non-invazivă, operator-dependentă cu ajutorul căreia se urmăresc dimensiunea glandei tiroide, structura parenchimului dar și existența eventualelor leziuni nodulare la acest nivel. Descoperirea unei leziuni nodulare tiroidiene obligă la caracterizarea atentă a acesteia și identificarea eventualelor caracteristici suspecte pentru malignitate. În anumite situații, medicul dumneavoastră endocrinolog vă poate recomanda puncționarea nodulilor tiroidieni suspecți în vederea stabilirii ulterioare a indicației chirurgicale.

Orar consultații

Dr. Alexandra Mărcușanu