Dezvoltarea normală a copilului

Procesul de creștere și maturizare a ființei umane este unul foarte complex, în care sunt implicați o serie de factori care țin atât de constituția genetică individuală, cât și de mediul de viață. O componentă esențială cu un rol extrem de important în dezvoltarea armonioasă a oricărui copil este atașamentul, prin care acesta și adulții care îi oferă îngrijirea se conectează și creează o relație profundă, care îi oferă copilului siguranța și afecțiunea atât de necesare pentru a explora și înțelege lumea exterioară și pe sine. Pentru a crea și menține această legătură și pentru a-și susține cât mai bine copiii în procesul de creștere și dezvoltare, părinții sunt sfătuiți să răspundă plânsului/strigătelor sau solicitărilor verbale de mai târziu într-un mod cât mai predictibil, să organizeze viața familiei și implicit a copilului sub forma unor rutine și să implementeze obiceiuri sănătoase, să fie atenți la siguranța tuturor, să disciplineze în mod blând copiii. Este importantă monitorizarea atât a dezvoltării fizice (prin cântărire și măsurare periodică) cât și a celei psiho-motorii. Monitorizarea acesteia implică evaluarea și raportarea abilităților copilului din mai multe arii (limbajul, cogniția, sfera socio-emoțională, motricitatea fină și grosieră) la un set ,,standard” de abilități care sunt de așteptat să le aibă un copil de acea vârstă. În cazul în care un copil nu ,,atinge” obiectivele de dezvoltare aferente vârstei pe care o are sau prezintă orice manifestare care vă îngrijorează este recomandat să apelați cât mai repede la un specialist (medic pediatru, neurolog pediatric, psihiatru pediatric) pentru a putea detecta cât mai precoce cauzele și a preveni cât mai eficient eventualele consecințe pe termen lung.

În continuare vom prezenta o serie de achiziții psihomotorii pe etape de vârstă:

De la naștere la 6 luni

  • folosesc plânsul pentru a-și exprima nevoile primare (ex. foame, sete, nevoia de confort)
  • gânguresc (inițial prin sunete, în jurul vârstei de 2 luni, apoi silabe care spre vârsta de 6 luni devin repetitive)
  • comunică realizând un schimb de expresii faciale și sunete cu îngrijitorii
  • manifestă preferință pentru persoanele care le sunt familiare
  • capacitatea de autoreglare emoțională se structurează pe baza rutinelor la care participă
  • prezintă zâmbet social – zâmbesc la vederea persoanelor familiare după vârsta de 6 săptămâni
  • reacționează la zgomote puternice și își menține capul ridicat atunci când stă pe burtă de la vârsta de 2 luni
  • întoarce capul pentru a auzi vocea cuiva sau un zgomot, își privește mâinile, le bagă în gură și ține jucăria când îi este pusă în mână și se ridică pe antebrațe atunci când stă pe burtă de la vârsta de 4 luni
  • explorează ,,cu gura”, întinde mâna după un obiect pe care îl dorește, se rostogolește de pe burtă pe spate, stă în șezut și se sprijină în mâini, se ridică ținând mâinile întinse atunci când stă pe burtă de la vârsta de 6 luni

! Dacă în primele săptămâni de viață sau ulterior copilul nu se alimentează eficient, nu clipește la lumină puternică și nu reacționează la zgomote puternice, nu urmărește obiectele cu privirea, nu este interesat de contactul cu ceilalți, nu zâmbește, nu scoate sunete, este prea rigid sau prea ,,moale”, prezintă tremor sau orice altă manifestare care vă îngrijorează trebuie să vă adresați medicului pediatru

De la 7 la 12 luni

  • se răsucește de pe burtă pe spate și invers, reușește se ridice în picioare (cu sprijin), învață să răspundă atunci când este strigat pe nume și îi face plăcere să se joace cu adulții de la vârsta de 7 luni
  • la 8 luni apare permanența obiectului (conștientizează faptul că un obiect sau o persoană continuă să existe chiar dacă el nu o mai vede sau aude), tot în jurul acestei vârste manifestă anxietate de separare (fiziologică) atunci când îngrijitorul primar pleacă
  • ridică mâinile pentru a fi luat în brațe, se poziționează singur în șezut și stă fără sprijin, transferă jucăria dintr-o mână în cealaltă până la vârsta de 9 luni
  • la 12 luni arată cu degetul spre un obiect care îl interesează, face cu mâna la plecare, înțelege noțiunea de ,,nu”, pune ceva într-o cutie sau un recipient, bea din cană sau pahar normale (cu ajutor), prinde și manipulează obiectele folosind degetul mare și arătătorul aceleiași mâini, se așează ,,în patru labe”, merge cu sprijin, iar unii copii spun primul lor cuvânt

! Dacă până la vârsta de 12 luni copilul nu poate sta în picioare fără sprijin, nu arată cu degetul, nu manipulează obiectele, nu manifestă afecțiune față de ceilalți sau prezintă orice manifestare care vă îngrijorează, trebuie să vă adresați medicului

De la 13 la 18 luni

  • caută un obiect ascuns în mai multe locuri
  • se dezvoltă vocabularul până la achiziționarea a aproximativ 200 de cuvinte până la vârsta de 18 luni
  • se recunoaște pe sine
  • se dezvoltă empatia – reacționează la emoțiile altora, îmbrățișează jucăriile sau persoanele și le arată afecțiune
  • imită gesturile celorlalți
  • execută comenzi verbale simple însoțite de gesturi
  • reușește să clădească 2 sau mai multe cuburi
  • învață să meagă singur
  • manâncă singur folosindu-și degetele, folosește lingura

De la 19 luni la 2 ani

  • construiește structuri din minim 4 cuburi, Lego, etc
  • combină două sau mai multe cuvinte pentru a forma o propoziție (de obicei fără predicat)
  • folosește limbajul și comportamentul celorlalți pentru a se autoregla emoțional (ex. poate spune că e supărat și că vrea o îmbrățisare)
  • trăieșe emoții mai complexe (ex. rușinea, vinovăția) și le observă și la ceilalți
  • execută sarcini simple
  • se joacă imitându-i pe ceilalți sau cu mai jucării în același timp, folosește jucării ,,de tras”
  • cunoaște cel puțin 2 părți ale corpului, forme și culori
  • lovește mingea, fuge, urcă scări cu sau fără ajutor, stă pe vârfuri

De la 2 la 5 ani

  • între 1 și 3 ani apar așa numitele ,,crize de afect” (tantrums) precum și agresivitatea, care se diminuează marcat până la vârsta de 5-6 ani
  • devine conștient de sexul său biologic (că este băiețel sau fetiță) și alege obiecte, jocuri corespunzătoare
  • învață să se alimenteze, să se îmbrace și să meargă la toaletă singur
  • se dezvoltă vocabularul care până la vârsta de 5 ani va cuprinde aproximativ 2000 de cuvinte, la vârsta de 3 ani limbajul lui poate fi înțeles de majoritatea persoanelor
  • desenează cercul la 3 ani, pătratul la 4 ani și triunghiul la 5 ani
  • numără cel puțin până la 10, cunoaște minim 4 culori până la vârsta de 5 ani
  • poate avea prieteni imaginari și frecvent vorbește singur, de obicei cu el însuși
  • caută constant explicații logice (perioada lui ,,De ce? Cine? Unde?”)
  • acționează conform experiențelor anterioare
  • prezintă joc de rol (ex. ,,de-a mama și de-a tata”)
  • fuge, se cațără, stă într-un picior pentru câteva secunde

De la 6 la 11 ani

  • diferențiază ,,stânga” de ,,dreapta”
  • dobândește un control mai bun asupra atenției și a memoriei, dobândind capacitatea de a înțelege secvențe și categorii
  • reușește să își monitorizeze gândurile, să se gândească la ceea ce gândește
  • vocabularul se dezvoltă pentru a cuprinde aproximativ 10000 de cuvinte
  • conversează cu ușurință
  • întemeiază prietenii bazate pe încredere, sprijin reciproc cu copii cu care împărtășește interese comune
  • se gândește la propria sa valoare ca persoană
  • pot apărea interese romantice, probleme legate de grupurile din care face parte (ex. bullying)

De la 12 la 18 ani

  • sunt preocupați de schimbările prin care trec, de aspectul fizic și de rolul lor în societate
  • prezintă fluctuații emoționale semnificative precum și schimbări ale comportamentului (sunt de așteptat, dar pot indica unele probleme dacă sunt prea mari)
  • doresc să își petreacă majoritatea timpului împreună cu prietenii, au relații romantice
  • relația cu părinții se schimbă - continuă să aibă nevoie de aceștia, dar doresc să li se recunoască autonomia personală
  • consideră deseori că se află în atenția tuturor și că sunt foarte diferiți de ceilalți oameni
  • înțeleg noțiuni abstracte, își dezvoltă propria filosofie de viață
Timp pentru citire:
8 min
Articol revizuit de:
Dr. Miana Gabriela Pop